Tuesday, September 14, 2010

Demi Untuk MAK!!!

Contengan Cik Mussalmah pada 8:07 PM
Saya rasa : 

MAK!!!

Alhamdulillah..

Tahun ni diizinkan Allah S.W.T untuk beraya bersama keluarga tercinta.
Maseh diberikan juga kesempatan lagi mencium tangan dan pipi MAK di pagi hari raya.

Namun..

Sedihnye tak sempat nak rakam kenangan raya tahun ni @ tangkap gambar raya
sebab sibuk mengamalkan konsep 5M (diperkenalkan oleh En. Hisyrizal) iaitu
Makan.. Makan.. Makan.. Makan.. dan Makan..

ahahaha...

.................................................................................................

Raya tahun ni aku plan keje sampai hari khames (petang raya) sebab dalam hati dah niat takmo kemas umah. ahahaha.. tapi apakan daya..

Setiap niat tak baik takkan direstui oleh Allah SWT..

Hari Selasa malam, aku ngan kak Shareen sibuk dok mengemas opis sampai pagi. Orang laen sibuk mengemas rumah, kami sibuk mengemas opis! Macamlah sedara mara nak datang beraya di opis! =.=

Hari khames tu plak, Tengahari tu aku ngan kak shareen niat nak mengulau! ahahaha.. aku plan nak beli baju raya.

Sampai Melaka Mall, kete aku plak problem. Temperature tetibe je naik! adehh.. naseb baik sempat masuk parking. uhuhuhu.. tu la! niat tak baik! uhuhuhu.. time kaseh kepada Seneng dan Mr. Alan (mekanik yang paling jujur aku pernah jumpa!) sebab tolong baiki kereta kesayangan ku itu!

terbang gak lah RM30!! =.= takpe, demi keselamatan ku juge!

MALAM RAYA - tibe di umah mak kul 8.10 malam. Anak buah-buahan sibuk maen mercun ngan bunga api! syoknye jadi kanak-kanak.Teringat zaman mude-mudi dulu, Takyah pikir pasal kemas umah, pasang langsir, masuk kueh raye dalam balang, tukar kusyen! adehh.. zaman tu dah berlalu pon! masuk je dalam rumah...

YA ALLAH.. RUMAH TAK KEMAS LAGI!!

adehh.. kakak aku cakap, jap lagi die nak kemas. tunggu anak buah-buahan aku tido dulu. Fuhh.. Lega! leh la aku rehat-rehatkan badan. Almaklumlah penat tak hilang lagi + tak cukup tido! tapi semua penat tu hilang, bila mak panggil masuk bilik dia. mak cakap "Adek dah ade baju raya lum?" aku cakap " ade! " mak cakap "Ooo.. mak ingat adek tak ade baju raya lagi. Mak dah tempahkan baju raya untuk adek"

terharu sungguh rasanya!!


Time kaseh mak!! Sayang MAK!!!


kul 11 malam, kakak aku yang beria nak kemas umah tuh dah berbongkang tido!!! sume orang da tido! tinggal aku ngan anak buah aku yg kedua je yang tak tido lagik!

tak bole jadik ni. malam tu jugak aku basuh pinggan mangkuk, kemas dapur, mencarik balang kueh raye dalam rak berhabuk, angkat sofa, susun sofa, lap sofa, betulkan langsir, sapu sampah, bla.. bla.. bla.. akhir sekali isi kueh raye dalam balang! waktu tu pukul 4.10 pagi! huh! naseb baek anak buah aku yang darjah 3 ni tolong! kalo tak, pingsan lah aku wat surang-surang!!! =)

aku tak ingat kul bape aku terlelap, aku sedar-sedar aku tengok mak aku tengah dok sapu ubat kat ibu jari tangan aku yang membengkak. mase tu baru pukul 5 suku pagi.Time kaseh mak sebab sapu ubat kat ibu jari adek! sayang mak!! pas tu aku terus sambung tido balik..

MISI TERCAPAI : kemas umah dengan bersungguh-sungguh! tiap-tiap tahun pon memang macam ni. Orang laen tido, aku sibuk tung tang tung tang kemas umah di malam raya! =.= baru niat takmo kemas umah, tapi apekan daya! Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita!

1st Syawal - Lepas Solat Hari Raya, balik umah. Makan-makan. then baru sesi salam menyalam. mintak maaf. pastu sesi hulur duwet raya! pastu sambung makan lagi. Dalam kul 9.30 pagi, baru gerak gi kubur Abah (rindu abah!! T.T).. baca Yasin dan curah air kat kubur abah. muge arwah Abah tenang di sana. Amin.

Balik dari kubur, aku makan lagi! Dalam kul 3.00 petang baru gerak gi umah kakak tiri aku. kat sana makan 3 pinggan nasi lemak! Perghhh!! memang sedap sangat nasi lemak kakak aku ni! feberet aku tu!!! =P

sayang kak ros!! pastu terus beraya kat umah paklong dan pak ngah sampai kul 9 malam.. huh.. syoknye raye!!!


2nd Syawal - Rumah diserbu oleh ramai saudara mara! adehh.. tak menang tangan! aku plak, 2 3 kali gi kedai beli ais ngan lemang! adehh.. penat.. dalam kul 4 petang baru lah boleh releks siket. Tu pon mak aku dok mengajak beraya rumah saudara mara yang laen! aku plak penat sampai tertido! bangun tido, tengok mak aku dok merajuk kat dalam bilik! adehh.. Makk.. Maapkan adek ye. tuday penat sangat! sok kite gi beraya eh! sayang mak!

3rd Syawal - huh! bangun pagi, mak aku dah kerah semua orang mandi! Cepat!! nak gi beraya ni! kang lambat!! yela2.. taim nak gerak, aku tengok, tayau kete kesayangan aku plak pancit! satu tayau nak kempis, satu tayau dah koyak sangat! tapi, kete aku ni spesel. dalam keadaan begitu pon boleh dilenjan sampai masjid tanah! WHY 695 - aku sayang kamu!

Sampai kedai tayar, aku suh cina tu tukau tayau seken hen je.. almaklumlahhh.. bajet larikk plak!!! mak aku plak cakap "tukau je la yang baru!!! kan senang. lagi selamat!!! " dalam hati aku menangis.. "mak.. adek tak cukup duet nak tukau tayau baru. mak seponser lahh!! ehehehe.. " tak disangka-sangka mak aku bayar 1/2 harga tayau! macam dia dengar je kata hati aku ni!

SAYANG MAK!!! TIME KASEH MAK!!

aku plak kenelah bayau yang separuh lagi la. Terbang lagik RM100..

takpe! aku tahu! Allah tahu ape yang terbaik untuk aku! Maybe kalo aku tak tukar tayau or amek tayau seken hen, takot tak selamat. Dah la yang aku bawak adelah mak aku! Time kaseh Ya Allah! Lepas tukau tayar(siap wat belensing ngan eliment skali tuu..) boleh la jalan raye puas-puas!


MASJID TANAH - KLEBANG - TANJUNG BIDARA - BUKIT SENGGEH, NYALAS - PAYA IKAN - BACHANG - ALAI(makan ikan bakau) - MASJID TANAH!

Fuhh.. jauh giler berjalan raye! =P aku? Penat tak terkata!!! yelah! aku drive, sume tido!! T.T
takpelahh!! dah tugas sebagai DEREBAR!!

Jauh dilubuk hati aku, aku tak kisah!
Demi untuk menyenangkan hati MAK!!
adek sanggup jadi DEREBAR mak sepanjang hidup!!
Sayang MAK!!!!


1 bagi komen on "Demi Untuk MAK!!!"

::Deeya Maaruf:: on September 15, 2010 at 4:30 AM said...

di sebalik ayat2 ceria, tetibe rs sayu plak.. mmg cepat touching cket kalau citer psl kasih sayang ni..heheh *LIKE*

Post a Comment

 

♥ aku gadis gebu ♥ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review